Karsol Kft.
Magyar profi az európai kegyeleti piacon
A nyíradonyi Karsol Kft. kétszáz koporsót készít naponta, és már 16 országba szállít. A vállalkozás erőssége, hogy olasz minőséget gyárt jóval szerényebb áron – csendes magyar sikersztori íródik Európa kegyeleti piacán.
„Senki sem koporsógyártóként képzeli el gyerekkorában későbbi karrierjét” – kezdi a bemutatkozást Balogh Károly ügyvezető. Ő akkor választotta ezt az utat, amikor egy hasonló profilú cégnél dolgozott, és elkezdte megismerni a piacot.
„Azt tapasztaltam a kétezres évek elején, hogy ezt a területet még nem tarolták le a multinacionális óriásvállalatok. Kis és közepes cégek, jellemzően családi vállalkozások foglalkoztak kegyeleti termékek gyártásával, és Európában a mai napig így van ez” – magyarázza az ügyvezető. Ez a környezet lehetővé tette, hogy kényelmes tempóban, nagyobb befektetések nélkül tudjanak fejlődni, míg végül a 2003-ban Nyíradonyban alapított, 100 százalékban magyar tulajdonú vállalat Európa egyik legismertebb koporsó- és kegyeletikellék-gyártójává nőtte ki magát.
„Szinte minden országban eltérő a temetkezési kultúra, nem tudunk sztenderdizálni olyan mértékben, ahogyan egy multinak optimális lenne” – mutat rá Balogh Károly. Az első években egy olasz kegyeleti vállalkozás termékeit forgalmazták Magyarországon, majd észrevették, mennyire fontos ebben a szegmensben a felületi minőség, ezért kis léptékben megpróbálkoztak a saját gyártással. Tudták hozni az olasz minőséget, ráadásul sokkal olcsóbban, ezért beindult az üzlet, és hamarosan banki hitel segítségével belevágtak a bővítésbe.
A cég jelenleg 16 európai országban van jelen termékeivel, a Balkántól egészen Franciaországig. Naponta mintegy kétszáz koporsó készül el a nyíradonyi gyárban – ez azt jelenti, hogy kétpercenként legördül egy új darab a gyártósorról.
A gyártás minden folyamatát lefedik, az alapanyagot jelentő rönkfák beszerzésétől kezdve a több hónapos szárításon át egészen a végső megmunkálásig és díszítésig. A faanyag szárítása kiemelt jelentőségű: előbb 3-4 hónapig pihen a szabad ég alatt, majd kontrollált körülmények között 2-3 hetes műszárítás következik, hogy elérje az ideális, 10 százalékos nedvességtartalmat.
A vállalat jövőbe mutató gondolkodását jól példázzák a robotizált festőkamrák, ahol zárt rendszerben, automatizáltan dolgoznak a gépek. A termékpaletta igen széles: több mint 50 féle koporsót kínálnak, a legolcsóbbaktól a luxuskategóriás szarkofágokig. Emellett textil kiegészítőket, szemfedőket és béléseket is készítenek.
A Karsol számára a fenntarthatóság nem divat, hanem napi gyakorlat. A felhasznált faanyag helyi forrásból érkezik, gyorsan növekvő császárfa ültetvényeik kiváló alapanyagot biztosítanak a következő évtizedekre, a gyártási hulladékot pedig brikettálva újrahasznosítják.
Fotón szerepel: Balogh Károly • ügyvezető igazgató
