Mosoly és szoftverfejlesztés - Sonrisa Kft.
Az alapítók (Dombi Gergely és Szurdi Miklós) olyan munkahelyen szerettek volna dolgozni, ahol jól érzik magukat, innovatív technológiákat használnak, és a fejlődés folyamatos. Ez lett a Sonrisa, amely ma már nemzetközi ügyfelekkel dolgozik együtt, a legújabb technológiák és módszertanok felhasználásával készít egyedi szoftvermegoldásokat, és ennek a területnek az évek során globálisan is elismert szereplőjévé vált.

A kétezres évek közepén Magyarországon szoftvert az egyetemeken, bankoknál, telekommunikációs cégeknél és garázscégeknél lehetett fejleszteni. Mi ezeket mind kipróbáltuk” – mesélt a kezdetekről Szurdi Miklós.
A cégvezető az egyetemi időszaka alatt azt tapasztalta, hogy általában elvont célokért kell küzdeni, ő viszont olyan munkát szeretett volna, ahol egy problémának van eleje és vége.
A vágyott munkakörnyezetet a multinacionális környezetben sem találta meg, hiszen nem karriert szeretett volna építeni, hanem szoftvert. A kisebb cégeknél vonzó volt a nagyobb szabadság, azonban ez a munkaszervezés és mérnöki odafigyelés kárára ment.
„2006-ban elhatároztuk, hogy létrehozunk egy szakmai műhelyt, ahol jól is tudjuk érezni magunkat. Egy olyan szoftverfejlesztő céget képzeltünk el, amely hatékony szakmai műhelyként készít jó minőségű terméket az ügyfeleknek” – mutatott rá Szurdi Miklós. Így alakult meg a Sonrisa, amely spanyolul mosolyt jelent. Nem sokkal később Sasvári László is csatlakozott, és 2008-ban Pécsett is irodát nyitottak.
„Nem igazán való nekünk a szigorú időbeosztás, mert megöli az innovatív gondolkodást” – fűzte hozzá a cégvezető.
A hatékonyság és a minőség a kezdetektől fogva fontos volt az alapítók számára, ezért a legjobb eszközöket választották a hardverek és a szoftverek tekintetében egyaránt. Az alapítással egyidőben kezdtek szélesebb körben is elfogadottá válni a nyílt forráskódú szoftverek, és sikerült ezek közül azokat kiválasztaniuk, melyek azóta megkerülhetetlen alaptechnológiák lettek a világon. „A technológiai kíváncsiság kifizetődik: a fejlődéshez az ügyfeleknek szakértők kellenek, ehhez nekünk folyamatosan kíváncsinak kell maradnunk. Eleinte ezt a kollégák szakmai érdeklődése vezérelte, ma már egy belső fejlesztésű eszközünk a Technology Radar biztosítja” – tette hozzá Dombi Gergely.
A cég életében a beruházásokat sokáig a tulajdonosok finanszírozták. Az informatikai cégek nehezen kapnak banki finanszírozást, mostanra sikerült olyan banki partnereket találni, akikhez bátran fordulhatnak. A cégre jellemző stabil pénzügyi helyzet ellenére sem változtattak azon a stratégián, hogy a nyereség jelentős részét a cég fejlesztésére fordítják. A kutatás-fejlesztésben, a technológiai innováció finanszírozásában nagy segítséget jelentenek az EU-s és nemzeti pályázatok.
Funfact - nagyításért kattintson a képre!
„Az indulás utáni években a Sonrisa organikusan fejlődött, ekkor csatlakozott hozzánk Nándor” – elevenítette fel a cégvezető. Miklós Nándor üzletfejlesztési igazgató korábban egy nagy nemzetközi vállalatnál dolgozott, néhány baráti beszélgetés után úgy érezte, itt az ideje váltani. Az új társ komoly változásokat hozott a cég életébe. A szoftverfejlesztő cégeknek a magyar piac csak organikus növekedést biztosít. Nándor sok éves tapasztalata jól jött az első amerikai ügyfelekkel való üzletkötések során. A legtöbb céggel a mai napig sikeresen működnek együtt.
„Megtanultuk, hogyan lehet elosztottan dolgozó, többnyelven kommunikáló csapatokkal sikeresen szoftvert gyártani. Magyarországon ekkoriban még az volt a bevett gyakorlat, hogy hasonlóan az építőipari folyamatokhoz, előre elkészítettük a terveket, legyártottuk a terméket, majd átadtuk a megrendelőnek, aki vagy elégedett volt vele, vagy sem. Az Egyesült Államokban másképp mentek a dolgok, ezért mi is váltottunk az agilis módszertanra, és az ezt támogató szoftveres megoldásokra. Ezzel az elsők között voltunk a hazai piacon” – mutatott rá a cégvezető.
A tengerentúli megbízás jókor jött a cégnek, az amerikai piac a méreténél fogva is jóval több lehetőséget biztosít a növekedésre, és az első sikeres projektek mágnesként vonzották az újabb megrendeléseket. A növekedéshez szükséges strukturális változások miatt keletkező problémákat a cég életében kezelni kellett, hiszen az alapértékeket, a jó hangulatú szakmai műhelyt mindenáron szerették volna megőrizni.
„Fontosnak tartjuk, hogy mindenki mindenkit ismerhessen az irodában, bár ez egy bizonyos létszám fölött lehetetlennek tűnhet. Mi ezt a szempontot figyelembe véve tervezzük az irodáink méretét. Ma már hét különböző városban működik a cég, a határokon belül Budapesten, Debrecenben, Szegeden és Pécsett, azon túl pedig Erdélyben (Nagyváradon és Marosvásárhelyen), valamint a Vajdaságban, Szabadkán. Nem véletlenül esett a választás ezekre a városokra, mindegyikben színvonalas egyetemi képzés működik. A Sonrisa stratégiai céljának tekinti, hogy erősítse e képzési helyeken folyó oktatást, és lehetőséget biztosítson a pályakezdő szoftverfejlesztőknek. Immár az akvizícióban is van tapasztalatuk, két kisebb céget is felvásároltak az elmúlt években, és terveznek továbbiakat is.
A koronavírus-válság kezdeténél kialakult bizonytalan helyzetben is arra helyezték a hangsúlyt, hogy minden egyes kollégát megtartsanak.
„Nem az volt a legfontosabb, hogyan alakul az EBITDA, összehívtuk az összes kollégát, megmondtuk, hogy senkit sem fogunk elbocsájtani. Ugyan nem tudtuk használni az irodáinkat, de mi azon szerencsés cégek közé tartoztunk, ahol a régóta kialakult munkafolyamatok home office-ból is kiválóan működtek, így a változás nem ért felkészületlenül minket” – húzta alá Szurdi Miklós, aki az elmúlt évek legnagyobb tanulságának azt tartja, hogy a cég értékeinek megőrzése nagyon fontos és megtanultak nemet mondani. Így lett a Sonrisa védjegye a megbízhatóság és az átláthatóság, ezért működnek jól a hosszútávú kapcsolatok az ügyfeleikkel, akikre partnerként tekintenek.
