Nem autókat, hanem mobilitást árulnak - Petrányi-Autó Kft.

A közel 50 éves gyökerekkel rendelkező családi vállalkozás ma már teljes cégcsoportként fedi le szinte a létező összes mobilitáshoz kapcsolódó ügyféligényt. Az újautó piacon tapasztalható ellátási nehézségekkel szemben több milliárd forintos raktárkészlettel védekeznek, az autógyártók költségcsökkentő törekvéseire pedig a hozzáadott érték és a szolgáltatáspaletta növelésével válaszolnak.

A cégcsoport folyamatos növekedésével együtt továbbra is családi vállalkozásként maradna sikeres, és a következő generációnak egy prosperáló, a hazai piacon egyedülálló cég kormányát adnák át.

petranyi
Petrányi Zoltán tulajdonos, ügyvezető

A Petrányi Autó klasszikus családi vállalkozásnak tekinthető, a vállalat 99 százaléka a mai napig a Petrányi család tulajdonában van. Az ország egyik legnagyobb autókereskedőjének története még 1973-ra nyúlik vissza, amikor az édesapa, Petrányi István a keleti blokk autómárkáinak alkatrész-kiskereskedelmével kezdett el foglalkozni. Az ellátási nehézségek folyamatos áruhiányhoz vezettek, amit az alkat­részek helyi, kisipari gyártásával tudott orvosolni. A folyamatosan bővülő hazai beszállítói körrel és növekedő portfólióval hamar a piacon meghatározó családi vállalkozássá nőtt. A rendszerváltás és a piacgazdaság kiépülése új helyzetet teremtett, megfelelő volt a környezet a szintlépéshez.

A budapesti üzlet mellé újabb ingatlant vásároltak, ahol a tervek szerint bővítették volna az autóalkatrész-kereskedelmi tevékenységet, azonban ehelyett – történelmi távlatból nézve helyesen – hivatalos Ford márkakereskedővé váltak, értékesítéssel és szervizeléssel kezdtek el foglalkozni. A márka tudatos választás eredménye volt, fontos szempontként jelent meg, hogy a gépjárművek legnagyobb spektrumát fedje le a kínálat, személy- és haszongépjármű szegmensben is erős legyen a márka. Petrányi Zoltán, a jelenlegi ügyvezető is ekkor kapcsolódott be intenzívebben a vállalat működtetésébe, míg édesapja a kiskereskedelmi igények kiszolgálásában, ő a KKV és nagyvállalati értékesítésben volt erős, amelyek jól kiegészítették egymást.

1998-ban felépítették második kereskedésüket is, amely valódi vízválasztónak tekinthető, ekkor különült el még inkább a lakossági és vállalati értékesítés, utóbbi gyorsan felfutott, hamar közel 2000 autót adtak el évente. 2002-ben indították el a Next Auto Kft.-t, amely tartós autóbérlettel, teljeskörű flotta­menedzsmenttel foglalkozik, és ma már közel 3000 autót finanszíroz több mint 15 milliárd forintnyi banki tőkével. „Mindig arra törekedtünk, hogy stabil, erős hátterű cégekkel szerződjünk, amelyek adósbesorolása még a magyar állampapírnál is jobb” – osztotta meg vezetői stratégiáját Petrányi Zoltán. A vállalat e szemléletnek köszönhetően a 2008-2009‑es gazdasági válság alatt is végig megőrizte likviditását és növekedési képességét. Amíg mások behúzták a féket, addig 2008-ban megnyitották harmadik telephelyüket is a Budaörsi úton, amely 2500 négyzet­méteren szolgálja ki a budai ügyfeleket. 2019-ben bővült újra a telephelyek száma, Kőbányán nyitottak új kereskedést, ahol nemcsak Ford, hanem japán és kínai gyártókkal is együttműködnek, illetve elindítottak egy új brandet, a V8 Petrányit, amely amerikai pick-upok és izomautók forgalmazásával foglalkozik. Ugyanitt márkafüggetlen szerviz szolgáltatást is biztosítanak. A Next Auto Rent Kft.-vel pedig beléptek a rövidtávú autóbérlési piacra is.

Funfact - nagyításért kattintson a képre!

A szolgáltatási portfóliójukat más irányba is bővítették: a Budapest Airporttal kötött szerződés értelmében az összes security zónán belüli eszköz üzemeltetését ők végzik, de már nehézgépeket is szervizelnek, a Magyar Honvédségnek is dolgoznak és egyéb nagyobb mezőgazdasági gépeknek is ellátják a helyszíni javítását. Az alkatrész kis- és nagykereskedelemben is jelentős szereplők, évente 3,5 milliárd forint értékben értékesítenek alkatrészt.

A Ford Petrányi stratégiája szerint, nem önmagában gépjárműveket értékesítenek és szervizelnek, hanem széleskörű mobilitási szolgáltatásokat nyújtanak. Egyszerre van jelen a kereskedelem, a rövid- és hosszútávú bérleti konstrukciók, a flottaüzemeltetés, és a mindezeket kiegészítő szolgáltatások. A diverzifikált működés és a magas hozzáadott érték különösen fontos akkor, amikor az autógyártók közép- és hosszútávon a disztribúciós költségeik csökkentésére törekednek, amit legegyszerűbben az autókereskedések kiváltásával érhetnek el. A vállalat számára a legfontosabb, hogy megőrizzék integritásukat, rugalmasan tudjanak alkalmazkodni a változó ügyféligényekhez, és minden értékesítési formára, legyen kész, kidolgozott modelljük.

A szektor helyzete kifejezetten bonyolult: az újautó-piac óriási nehézségekkel néz szembe, az ellátási láncok a covid járványok és a szomszédban dúló háború következményeként megszakadtak. A logisztikai kapacitások nem elégségesek, a megrendelt mennyiségnél kevesebb autó érkezik a kontinensre, sokat kell várni egy-egy új autóra. Bizonytalan, hogy a világpiaci folyamatok mikor fognak helyreállni, egyedül a biztos partnerkapcsolatokkal, nagyobb raktárkészlettel lehet a negatív hatásokat tompítani. „Én azt kérem az összes kollégámtól, hogy pénz ne legyen a bankszámlánkon, hanem mindent áruba fektessünk, mert aki ma ki tudja szolgálni az ügyfelet, az a holnap nyertese” – vallja Petrányi Zoltán.

A cég üzemeltetésében a forgóeszköz-finanszírozás folyamatos, és a vállalat – szolgáltatáspalettája növelésével párhuzamosan – folyamatosan beruházásokat hajt végre, a közelmúltban új telephellyel bővült, amit mára gyakorlatilag egy szolgáltatóközponttá fejlesztettek. A jelenleg Budapesten működő car-sharing szolgáltatásoktól eltérő modelleket vizsgálnak, a városi forgalomcsökkentésben nagy szerepet szánnának a közösségi autózásnak. Az infrastrukturális beruházások mögött az IT fejlesztések sem maradnak le: tavaly állapodtak meg a brit Green Motion informatikai bérautó platformot üzemeltető céggel, amely új értékesítési csatornát nyitott a külföldi turisták piacán is. Az együttműködéssel lehetővé vált a személyes ügyintézés nélküli bérlés, egy applikáción keresztül tudnak az ügyfelek autót foglalni, látják, hol áll az autó, az alkalmazással segítségével pedig kinyithatják és el is indulhatnak vele.

A vállalat sikeréhez az alkalmazkodóképesség és a hosszútávú stratégia konzisztens követése szükséges. „A sikert a jó döntések sorozatával lehet elérni” – mondja Petrányi Zoltán.

A vállalat szeretne megmaradni családi vállalkozásnak, és a következő generáció számára egy prosperáló, biztos jövőképpel rendelkező céget átadni.

arbevetel
Tanácsadó partnerünk
ey
Főtámogatók
magyar-bankholding
szechenyi-alapok
Támogatók
bib
hiventures
navigator
richter
unicredit
Image