Prohuman Zrt.
Munkaerőtől duzzadnak
A hazai humánerőforrás-piac egyik meghatározó szereplője, tevékenysége azonban messze túlterjed az ország határain. Ideiglenesen külföldi kézbe került, azonban a közelmúltban a vállalat magyar alapító-tulajdonosai visszavásárolták. A Prohuman Zrt. integrált HR-szolgáltatóként napjainkban már 25 ezer munkavállalót biztosít a legkülönbözőbb szektorok részére. A cég vezetői arra számítanak, hogy a jövőben Magyarországon 300 ezer, a térségben pedig akár egymillió munkavállaló importjára lesz szükség.
Az idén 20 éves Prohuman mára piacvezetővé vált a magyar HR-szektorban. Integrált HR-szolgáltatóként toborzással, munkaerő-kölcsönzéssel, munkaerő-közvetítéssel, adminisztratív és HR-feladatok átvállalásával, HR-tanácsadással foglalkozik, miközben saját iskolaszövetkezetet is működtet. Az évek során cégcsoporttá alakult vállalkozás organikusan és felvásárlások révén is fejlődött, amit nem csupán a kölcsönzött munkavállalók növekvő száma jelez, de a diverzifikáció és a szolgáltatások minőségének folyamatos fejlesztése, valamint a határokon átnyúló, fokozatos terjeszkedés is.
A dinamikus növekedést jól jellemzi, hogy a Prohuman konszolidált árbevétele 2023-ban elérte a 107 milliárd forintot, a hazai tevékenységből származó árbevétel pedig mintegy 57 milliárdot tett ki. A csoport mára valódi nemzetközi szereplővé, magyar multivá vált: jelenleg 7 országban aktív, a kiválasztott célpiacokon akvizíciókon keresztül jelent meg.
A cég életében érdekes párhuzam, hogy míg maga is felvásárlások útján terjeszkedik, 2013-ban a Prohumant egy lengyel nagyvállalatnak adták el. A lengyel partner azonban nem tudta kezelni a cég gyors ütemű növekedését, ezért a magyar alapítók úgy döntöttek, hogy a további fejlődés érdekében visszavásárolják a vállalatot. Mindez végül a Növekedési Kötvényprogramnak köszönhetően valósult meg 2022-ben, így a Prohuman ma már újra 100 százalékban magyar kézben van.
A külföldi tulajdonba kerülés és a visszavásárlás talán a legnagyobb kihívás volt a vállalat életében, miközben felhívta a figyelmet a nemzetközi terjeszkedés fontosságára. Napjainkban a legmeghatározóbb külpiacuknak Romániát és Németországot tekintik, de ausztriai és szlovéniai jelenlétük
is számottevő, tavaly pedig megjelentek és rögtön erős szereplők lettek Szerbiában is. A régióban összesen 24 irodát működtetnek.
A Prohuman versenyképességében meghatározó tényező, hogy hatékonyan éri el az aktív, kiközvetíthető munkaerőt. Ennek érdekében ma ők működtetik a legnagyobb magyar jelöltadatbázist, amelyben több mint félmillió kontakt található, miközben 12 irodával rendelkeznek országszerte, melyek közül 3 regionális központként funkcionál.
HR-megoldás, akár Ázsiából is
A Prohuman elsődleges célja, hogy maximálisan kiaknázza a rejtett hazai munkaerő-tartalékokat – a szakpolitika és a kormányzat stratégiai partnereként is igyekeznek ebben a lehető leghatékonyabbak lenni. A Prohuman HR-tanácsadóként élen jár a vállalati munkaerőigények előzetes és folyamatos optimalizálása terén (például az automatizáció, a megváltozott munkaképességűek, diákok foglalkoztatása révén), hiszen a szűkös munkaerőpiaci kínálat mindenkit racionalizálásra ösztönöz.
Az erőfeszítések ellenére a demográfiai hatások egyértelműen abba az irányba mutatnak, hogy a jövőben vendégmunkások nélkül nem elégíthetők ki a gazdasági szereplők HR-igényei, hiszen itthon csak elvétve találunk szabad munkaerő-kapacitásokat. A környező országokból sem oldható már meg a munkaerő pótlása, így a régiós szűkösség miatt intenzív és stabil kapcsolatot ápolnak ázsiai országokkal is.
Nem véletlenszerűen választják ki, hogy mely országokban toboroznak: olyan vendégmunkásokat keresnek, akik körében alacsony a fluktuáció, szorgalmasak, valamint magas szintű munkamorál jellemzi őket. A cél, hogy külföldről kizárólag olyan embereket csatornázzanak be a deficites hazai munkaerőpiacra, akik könnyen beilleszkednek és jól képezhetők, fejleszthetők. Saját előrejelzéseik alapján – a fent írt körülmények miatt – a következő 5 évben akár 300 ezer új munkavállalóra is szükség lehet, így kijelenthető, hogy komoly fejlődés előtt álló piacon tevékenykednek.
A képzés és fejlesztés rendkívül fontos szerepet kap a Prohuman tevékenységében: a változó munkaerőpiaci elvárásoknak leginkább megfelelő munkavállalók képzését tekintik fő célnak. Üzletfilozófiájuk alapja, hogy a képzés befektetés az emberbe, mégpedig megtérülő, fenntartható, egyben elengedhetetlen befektetés. Felismerték, hogy a felgyorsult technológiai fejlődés következtében manapság egészen más munkavállalói kompetenciákra van szükség, mint akár tíz évvel ezelőtt, mert a digitalizáció és a mesterséges intelligencia megjelenése megváltoztatja a munkahelyeket.
Fontossá válik a kritikus gondolkodás
Várakozásaik szerint az emberi munkaerő természetesen a digitális ugrás ellenére sem tűnik majd el, csupán átalakul, és míg bizonyos munkakörök megszűnnek, létrejönnek újak is. Az alkalmazkodáshoz elengedhetetlen a „soft skill”-ek, köztük a digitális készségek fejlesztése, éppen ezért a Prohuman is az alapkompetenciák fejlesztésére fókuszál. Különösen fontossá válik emellett a komplex problémák megoldásának, az együttműködésnek, a kritikus gondolkodásnak a képessége.
Éppen ezért évről évre egyre többet fektetnek képzési projektekbe, tananyagfejlesztésbe, a képzésekben pedig együtt dolgoznak, közösen gondolkodnak multinacionális partnereikkel a kompetenciaigények azonosításában. E folyamat részeként egy új kompetencia-leíró és -mérő rendszer felépítésén dolgoznak, ami a jövőben lehetővé teheti többek közt a kékgalléros munkakörökbe jelentkezők készségeinek, tudásának, jártasságának előzetes, pontos felmérését, valamint a szükséges fejlesztési igény pontos azonosítását. Mindez jelentősen csökkenti a HR-folyamatok időigényét és költségét, az alkalmazó vállalatok szem-pontjából leginkább hatékony módon.
A következő 3-4 évben a tulajdonosok tervei között szerepel, hogy tőzsdére viszik a vállalatot, ezáltal pedig egy részleges exitet valósítanak meg. Bárhogy is alakul azonban, nem kérdés, hogy a Prohuman számára újabb szintlépés szükséges, hogy agilis regionális kihívóból maga is a legnagyobb európai szereplők egyikévé váljon.
Fotón szerepel: Zakor Sándor | az igazgatóság elnöke