MiniCRM Zrt.
Cégépítést árulnak, nem szoftvert
A MiniCRM nem kisebb feladatra vállalkozott, minthogy nagyvállalati kultúrában honos, felhőalapú ügyfélkezelési és eladástámogató rendszert fejleszt kkv-k számára. Olyanoknak, akik leginkább kockás papírt, esetleg Excel-táblát használnak, azaz bent ragadtak a 20. században. A vállalkozás a 2010 óta eltelt, küzdelmes időszakban helyet követelt magának a leggyorsabban növekvő európai vállalatok összesítő listáján. A MiniCRM nem csak szárnyakat ad más cégek vágyainak, de maga is repül.
A MiniCRM elődjét Barazsy Ákos informatikai kisvállalkozó fejlesztette. A szoftver a sales és ügyfélkezelési feladatokat rendszerezte saját cégénél. A megoldás annyira hatékony volt, hogy több érdeklődő is szerette volna integrálni, Leskó Norbert, az Árukeresőből éppen exitáló alapító pedig felfigyelt rá. A közösen kidolgozott termék lett a miniCRM, amely a 2010-es Marketing Expón debütált. Az ügyfélkapcsolat-kezelést támogató rendszerek (CRM) ekkor már közel sem jelentettek újdonságot, de azokat a nagyvállalati szektorban alkalmazták, racionális célkitűzés volt tehát a lehetőséget a kkv szektor számára is elérhetővé tenni.
„A CRM mint szoftveres megoldás a nagyvállalati szegmensből érkezett, a legismertebbek az SAP, az Oracle és a Salesforce termékei, de Magyarországon 2010-ben inkább az volt a bevett gyakorlat, hogy az adatokat letöltötték egy Excel-táblába, ott kezelték, majd újra felvitték a rendszerbe, ami az egésznek a hatékonyságát megkérdőjelezte” – mondja Egerszegi Krisztián, aki 2012-ben, Barazsy távozása után vásárolta be magát a cégbe.
A kkv-knál egy tevékenységorientált, sokkal kevésbé analitikus működés a cél, minél kevesebb adatfeldolgozással. Ráadásul akkoriban egy ilyen szériaszoftver legalább 10 milliós beruházás volt, ami nem fért bele a kis cégek költségvetésébe, viszont a papír alapú dokumentálás gazdaságos leváltására egyre nőtt az igény, leginkább a hatékonyság fokozása érdekében. A felhőben működő, előfizetéses SaaS szoftverek (Software as a Service) akkoriban még kevésbé voltak jellemzőek, így a megoldás úttörőnek számított. Tíz év alatt azonban sikerült eljutni oda, hogy a cég bevétele megközelítette az 1,8 milliárd forintot, csaknem száz embert foglalkoztat, több mint 2100 ügyfele van, átlagosan 30 százalékos éves növekedést produkál, 2024-ben pedig már bőven 2 milliárd fölé várják a bevételt.
Sokat finomodott
Ez idő alatt persze sokat finomodott a szolgáltatás. Azzal indult, hogy hatékonyabbá tették az ügyfélkezelést és az értékesítést: nem csak adatok voltak benne statikusan, hanem teendők is, hogy kinek, mit, mikor kell elvégeznie; különböző automatizációk, emlékeztetők, sőt, a szoftver a vezetői kontrollfeladatok egy részét is meg tudta oldani.
A fejlesztések párhuzamosan jöttek a cég működési kihívásaival. „Amikor megugrott az ügyfeleink száma, rengeteg e-mailt, telefonhívást kaptunk, ezért kidolgoztunk egy ügyfélszolgálati modult, amit aztán beépítettünk a termékbe is; a piaci edukáció miatt rendezvényeket szerveztünk, ehhez jött a rendezvénytámogató modul, a webshop integráció és így tovább” – sorolja Egerszegi. Szerinte iparágtól függetlenül minden cég működése task-okon (feladatokon) alapszik, amit hatékonyabbá tehetnek a digitális megoldások, de az igazi mérföldkövet ezek egy szoftverben való egyesítése jelenti. Így ugyanis felhasználói oldalról nemcsak letisztultabb, kompaktabb az élmény, de költséghatékonyság szempontjából sem mindegy, hány előfizetéssel érik ezt el.
A szolgáltatás bevezetését egy tanácsadói csapat is segíti, amely végigvezeti az ügyfelet a folyamaton, konfigurál és megtanítja a használatot. „Mi nem CRM szoftvert árulunk, hanem cégépítést” – húzza alá Egerszegi, aki podcastot is indított Cégépítők címmel, melynek célja a kkv-k edukációja, a digitalizációs folyamatok bevezetésével járó tapasztalatok megosztása.
A cég a kezdeti években több díjat is bezsebelt, először a Deutsche Telekom nemzetközi versenyén, ahonnan a legjobb üzleti applikáció díját hozták el, majd felkerültek a Deloitte 500 leggyorsabban növekvő európai vállalatainak listájára, később pedig a Financial Times ezres listájára is.
Már 2020-ban elkezdtek kísérletezni a mesterséges intelligenciával, de az áttörés az idei évben jött a ChatGPT integrálásával, amelynek köszönhetően lehetővé vált hosszú e-mailek – akár idegen nyelvről való – összegzése, válaszlevél megfogalmazása, vagy a telefonhívások automatikus leiratolása és adminisztrálása, ami rengeteg időt spórol a kollégáknak, és pontosabb is, mint ha ezt ők maguk csinálnák. „Akkor tud jól működni az AI, ha be van építve az üzleti szolgáltatásba, és automatikusan vagy egy kattintásra elvégzi a monoton feladatokat, nem kell külön megfogalmazni az utasításokat” – teszi hozzá Egerszegi.
Van még tér növekedésre
A KSH statisztikái szerint jelenleg a magyar kkv-k mindössze 20 százaléka használ valamilyen CRM vagy vállalatirányítási rendszert. Ennek a cég tulajdonosa szerint két olvasata van. Az egyik, hogy a kisvállalkozásokat nem lehetett az angol vállalati szakszavakkal megnyerni, fel kellett tehát építeni, edukálni kellett a piacot, ami sok időt és energiát emésztett fel: 2017-ben volt először nyereséges a vállalkozás, addig saját tőkéből, folyószámlahitelből és a növekedési hitelprogramból oldották meg a finanszírozást.
A másik olvasat pedig, hogy még mindig óriási potenciál van a szektorban, a több százezer kkv-ből talán ha tízezernek van valamilyen „CRM-szerű” megoldása, tehát a piac még kiaknázatlan. A MiniCRM Zrt.-nek 20 országból vannak ügyfelei, a hazain kívül még a román piacon van jelen leányvállalattal. Ráadásul nem a nagy multikkal kell versenyezniük – hiszen más szegmenst céloznak –, hanem az Excellel, és más, kevésbé kiforrott megoldásokkal.
Fotón szerepel: Egerszegi Krisztián | tulajdonos, Cégépítők alapító