Lightware Zrt.

Lightware Zrt.

Láthatatlan erő a színfalak mögött

Egy hollywoodi filmet is megérne a Lightware sikertörténete, de ők inkább a technikai alapot adják a filmipar fellegvárának, amely nélkül a legnagyobb szuperprodukciók sem jöhetnének létre. Az egykor kis hazai vállalkozás plazmatévék javításával indult, mára pedig a világ egyik legmeghatározóbb audiovizuális technológiai eszközöket gyártó cégévé vált, amelynek megoldásaiért olyan iparági nagyágyúk állnak sorba, mint a Google, az Adobe és a Deutsche Bank. S mindeközben 100 százalékban magyar maradt.

„A problémákat nem mindig kell megoldani, elég, ha elimináljuk őket. A rövidebb út gyakran a legnagyobb előrelépés” – vallja Vida Gergely, a Lightware alapítója és mára egyedüli tulajdonosa. Ezzel a filozófiával indult útjára a cég egy 29 négyzetméteres budapesti lakásból, ahol kezdetben projektorokat és plazmatévéket javítottak. Azóta világszerte elismert, innovatív AV-technológiai óriássá nőtte ki magát, amely 2023-as csaknem 17 milliárd forintos árbevételével is igazolja, hogy gyakran a legegyszerűbb megoldások vezetnek a legnagyobb sikerekhez. 


Vida Gergely egyetemi társaival 1998-ban alapította a vállalkozást. Az áttörés – az első évek nehézségei és harminc-egynéhány sikertelen termékfejlesztés után – 2005-ben következett be. Vida Gergely stratégiát váltott, a jövő technológiai kihívásaira kezdett fókuszálni, s ennek eredményeként megszületett a DVI mátrix. „Ez volt az első digitális videókapcsoló a világon, még a nagy gyártóknak sem volt ilyen terméke” – emlékszik vissza a cégvezető. 


Ez az innováció helyezte őket a nemzetközi AV ipar térképére, és indította el a dinamikus növekedést a cégnél, amely mára több mint 300 termékével forradalmasította az iparágat.


Sikerük titka a jövőbeli technológiai igények előrejelzése és az ezekre adott innovatív válaszok kifejlesztése. Jó példa erre 2018-as együttműködésük a Microsofttal. A globális szoftvercég 15 ezer tárgyalóterem technológiai felújítására keresett megoldást egy nagy tenderen, s bár a Lightware termékei lenyűgözték, egyetlen apró részlet miatt nem nyertek azonnal. „Közölték, hogy három éven belül minden eszközük USB-C csatlakozóra vált, és akkor térjünk vissza, ha nekünk is van ilyen megoldásunk. Ez a kiábrándító mondat számomra egy milliárdos felismerést hozott: az USB-C a jövő. Így született meg a Taurus termékcsalád” – meséli Vida Gergely. Rájöttek, hogy minél több funkciót sűrítenek egy kompakt dobozba, annál költséghatékonyabb és egyszerűbb a telepítés, ami jelentős versenyelőnyt biztosít számukra.


Olimpiákon is bizonyítottak


„Mint a levegő és a víz – mi olyanok vagyunk. Nem látják, nem érzik, nem hallják, de ha hiányoznánk, az nagyon fájna” – mondja a tulajdonos. Az elkötelezettség a minőség iránt minden termékükben megmutatkozik, legyen szó világhírű előadók, mint Billie Eilish és Rod Stewart koncertjeinek technikai támogatásáról, vagy a világ legnagyobb eseményeiről. „A pekingi és londoni olimpián a biztonság érdekében minden eszközt duplán kellett készenlétben tartani, kivéve a mi Mátrix rendszerünket. Annyira stabilnak bizonyult, hogy egyetlen egység elég volt arra, hogy hiba esetén azonnal és észrevétlenül átkapcsoljanak a backup szerverre. Egy olimpiai megnyitó hatalmas presztízsű esemény, és a mi rendszerünk hibátlanul teljesített” 
– idézi fel a tulajdonos. 


A Lightware eszközei ma már a világ minden táján meg-találhatók, és olyan neves cégekkel dolgoznak együtt, mint a Microsoft, a Facebook, a KPMG vagy a Ferrari. A „show must go on” elvet követve technológiáik kiemelkedő üzembiztosságot nyújtanak, csökkentve a hibák kockázatát, hogy minden esemény zavartalanul megvalósulhasson.


Válságálló növekedés


Az utóbbi évek nagy krízisei idején is sikeresen növekedtek. A világjárvány alatt senkit sem bocsátottak el; az érintett munkatársakat átképezték, és egy új, sikeres USB-C kábelgyártó üzletágat hoztak létre, amely hamar jövedelmezővé vált. A globális csiphiány időszakában a beszerzési osztály időben reagált, jelentős befektetésekkel biztosítva a vállalatot, így versenytársaik helyett ők uralták a piacot. Ez a gyors reakció segített elérni a 2022-es nagy ugrást. Célul tűzték ki, hogy öt éven belül a világ top három szereplője közé kerüljenek. Növekedésük kezdetben organikus volt, de a csiphiány és a járványhelyzet miatti kihívások hatására bankhitel segítségével gyorsítottak, így 2021-ről 2022-re több mint kétszeresére növelték forgalmukat.


A vállalat 18 országban van jelen, helyi irodákkal és disztribútorokkal biztosítva termékei elérhetőségét. Fő piaca Európa, különösen az Egyesült Királyság, Németország, Franciaország és Olaszország, de erős pozícióval bír az USA-ban, Ausztráliában és Ázsiában is. Közel 420 alkalmazottja van, ebből 120-an külföldön dolgoznak. A Lightware kiemelten figyel a műszaki támogatásra és a pénzügyi koordinációra, a termékfejlesztést pedig egy kiváló mérnöki csapat irányítja. A válságok alatt is megtartotta emberközpontú cégkultúráját, amit a dolgozói részvényprogram is tükröz, így minden munkatárs részesülhet a vállalat sikeréből. 


Technológiái számos elismerést kaptak, köztük Best of Show díjakat az utóbbi három év ISE kiállításain, valamint az Infocomm US 2023-on és 2024-en. Az iparág legnevesebb díjátadóján, az AV Awards-on 2022-ben két díjat is elnyertek termékeikkel. A fenntarthatóság terén is élen járnak, amit az EcoVadis Bronz minősítés bizonyít. Elkötelezettek az energiahatékonyság mellett, például tetőtéri napelemparkot telepítetek a környezeti hatások csökkentése érdekében.


A Lightware filozófiája szerint a szerencse nem más, mint a felkészültség és az alkalom találkozása – ez a szemlélet emelte a céget a piac élvonalába.

Fotón szerepel: Vida Gergely  |  alapító, tulajdonos