Fino-Food Kft.

Fino-Food Kft.

A kaposvári tejipar megmentője

Magyar és Finom, Hazai és Finom, Fino Vegajó – ezek a márkanevek alighanem mindenkinek ismerősen csengenek. Ezek egytől egyig a több mint harminc éves családi vállalkozás, a Fino-Food Kft. kaposvári üzeméből kerülnek a boltok polcaira. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a cég a magyar tejipar egyik meghatározó szereplője lett, miközben a tulajdonos család mára egy sikeres generációváltást is megvalósított. 

Tavaly volt 30 éve, hogy megalapították a Fino-Food Kft. jogelődjét. Egyed László egy gazdasági tanácsadó cég vezetőjeként került kapcsolatba a Tolna Megyei Tejipari Vállalat Tamásiban működő üzemével. A privatizáció során a dolgozók tulajdont szereztek a vállalkozásban, ám azt nem tudták jól működtetni, mivel hiányzott az alapanyagbázisuk. Tulajdonrészüket apránként adták el Egyed Lászlónak, aki biztosította a korábban felvett hitelek visszafizetésének garanciáját és stabilizálni tudta az alapanyagbázist, így idővel a teljes cég a családja birtokába került.


„Sikerült beindítani a fejlődést, a kezdeti 500 millió forint körüli bevételből nagyjából egy évtized leforgása alatt 1,6 milliárd lett, miközben nőtt a feldolgozott tej mennyisége is, 9,6 millió literről közel 16 millióra” – sorolja a kezdeti számokat Szommerné Egyed Linda, a Fino-Food Kft. ügyvezetője. Forgalmuk ma már megközelíti a 20 milliárd forintot, az évente feldolgozott nyerstej mennyisége pedig a 55 millió litert.


Kezdetben voltak nehéz pillanataik, ők is átélték, hogy nem volt elegendő alapanyag. A stratégia fontos eleme volt, hogy csökkentsék a kiszolgáltatottságot, több lábon álljanak. Ma már cégcsoporton belül elő tudják állítani az üzemben feldolgozott nyerstej 50–60 százalékát, farmjaikon több mint 5 ezer szarvasmarhát tartanak, köztük 2,4 ezer tejelőt. 


Időközben az uniós csatlakozás annyira átszervezte a gyártási körülményekkel kapcsolatos követelményeket, hogy a meglévő üzem már nem volt megfelelő, ekkor vette meg a cég a korábban bezárt kaposvári tejüzem épületét. „2006-ban költöztünk Kaposvárra, akkor kezdődött el az igazi növekedésünk. Addig elsősorban trappista sajtot gyártottunk, majd 2009-ben egy jelentős beruházást hajtottunk végre. Támogatások felhasználásával és az eredmény folyamatos visszaforgatásával sikerült a technológiát fejleszteni, ennek köszönhetően a sajtok mellett megjelent a dobozos tej a termékpalettán, mely gyorsan népszerű lett. Ma is meghatározó cikkelem a  portfóliónkban” – mutat rá Egyed Linda.


Változatos csatornákon


Változott a kereskedelmi csatorna szerkezete is. A kezdeti időszakban zömmel nagykereskedők forgalmazták a termékeiket. A Fino ma már változatos csatornákban van jelen a hazai kiskereskedelemben, termékeik megtalálhatóak az Auchan, a Lidl, a Metro, a Penny, a Spar és a Tesco polcain, de szállít a HoReCa szektor szereplőinek, közintézményeknek és évről évre bővül az export piaca is.


A cég életében 2015 különösen nehéz év volt, az Európai Unióban ugyanis kivezették a tejkvótát, azaz nem volt már országonként meghatározott felső korlátja a megtermelhető nyerstejnek. „A piac szabályozására bíztak mindent, amire a nyugat-európai tehenészetek már fel voltak készülve, és elárasztották a piacot. A változás a fogyasztói árakat gyorsan letörte, végül elértük azt a pontot, amikor annyira alacsonyak lettek a termékárak, hogy már nem fedezték a költségeinket”  – emlékezik vissza Egyed Linda. Ezen a ponton nehéz, drasztikus döntéseket kellett meghozniuk. Többek között felülvizsgálták a nyerstej-beszállítói szerződéseiket, végül a felvásárolt tej mennyiségének 40 százalékát el kellett engedniük. 


Ezzel egy időben egy másik kardinális kérdéssel, a generációváltással is foglalkozni kezdtek. A Fino-Food ugyanis ízig-vérig családi vállalkozás, Linda két testvére is a cégnél dolgozik: Krisztina a pénzügyi területért felel, Barna pedig a növénytermesztési és a tejtermelő, állattenyésztési ágazatot vezeti. „Emellett férjem, Szommer Gábor a cég értékesítési és beszerzési igazgatója, Barna felesége, Lewandowski Havaska pedig a HR területet vezeti” – mondja az ügyvezető. Mint hozzáteszi, néha nehéz volt szétválasztani a munkát a privát élettől, elrendezni a feszültségeket, amelyek óhatatlanul generálódtak a családban. 


Sikeres generációváltás


Miután csatlakoztak a Family Business Network International magyarországi egyesületéhez, ahol hasonló cipőben járó családok osztják meg egymással a tapasztalataikat, számos hullámvölgyet követően végül letisztultak azok az értékek és irányok, amelyek mentén a cég hosszú távú működését a családtagok elképzelik. 2018–20-ra az új generáció tagjai sikeresen átvették a stafétabotot, amit számos siker bizonyít. „Kaposvárra költözésünk óta több elismerést, díjat nyertünk, melyek közül kiemelnénk a dubai nemzetközi élelmiszeripari expo, a Gulfood 2021 Innovációs díját, valamint az idei évben elnyert Inno d'Or – Év Innovációja 2024 elismerést” – mondja Egyed Linda.


A cég 2021-ben kiváló ütemérzékkel kezdett el foglalkozni a vegán termékekkel, felismerve a termékkörben rejlő növekedési potenciált. A vállalkozás mérete ideális ehhez, rugalmasan tudja kiszolgálni a fokozatosan növekvő igényeket. A fenntartható és eredményes működést stabilizálja azon célkitűzés, hogy hagyományos tejfeldolgozó helyett ma már komplex élelmiszerfeldolgozóként pozicionálják magukat. 


De mi áll a Fino-Food impozáns eredményei mögött? A család szerint elsősorban kemény munka, hiszen szerencsés csak az lehet, aki sokat dolgozik. De szükség volt az innovációba, a folyamatos fejlődésbe, a csapatukba és az önmagukba vetett hitükre is.

Fotón szerepel: Egyed Barna | igazgatóság elnöke,  Egyed Krisztina | gazdasági igazgató, Szommerné Egyed Linda | ügyvezető igazgató, Egyed László | tulajdonos